dinsdag 7 februari 2012

Groninger Museum


Dit model van het Groninger Museum was erg lastig. Bruikbare tekeningen had ik niet. Ik moest alles op het oog doen. Met het idee om het model realistisch te maken heb ik een zonnige middag uitgekozen voor de vele benodigde foto's. De zon kwam van de gunstigste kant maar de schaduwen kwamen net van een andere kant dan op de Google Earth-satellietfoto's waarmee ik de daken heb voorzien van textures. De foto's van de voorkant van het restaurant bleken onbruikbaar door alle stoelen en mensen ervoor. Later ben ik nog een keer teruggegaan voor betere foto's. Dan was er nog het enorm complexe oostelijke gebouw waarop allerlei dakplaten schots en scheef over elkaar heen zitten. Met behulp van vooral Bing-luchtfoto's heb ik een enigszins realistisch dak gemaakt. Hier en daar zal het niet 100% kloppen.

Geslaagde onderdelen vind ik: het ronde gebouw met de goed gelijkende texture op de ronding en de vlag op het hoofdgebouw. De blauwe onderdelen zoals de ronde poort en de twee pilaren lijken ook goed. Erg blauw maar dat is in werkelijkheid ook zo. De beeldjes op het ronde gebouw zijn ook aardig.

Het museum staat op eilanden in een kanaal terwijl de verbindingen naar de wal toe in het model juist wat naar beneden moesten gaan. Dit heb ik opgelost door stukjes verhoogde wal te maken op die plekken. Als Google Earth zover is dat het terrein bewerkt kan worden dan zal ik het aanpassen. Dan maak ik een soort kuil in het landschap. Het was nog een overweging om de ondergrond weer als een soort podium te maken en dan de texture zodanig bewerken dat je de luchtfoto van het gebouw niet meer ziet, maar dan werd het model te groot qua Mb's. Met iets meer dan 4 Mb is het nu best 'klein' voor zo'n groot en complex gebouw.

Al met al was het erg veel werk en is dat niet helemaal in het resultaat te zien maar het prominente gebouw met nationale allure moest nou eenmaal een keer gemaakt worden. Na een eerdere poging door iemand anders trouwens. Maar dat is gelukkig verwijderd door Google. Niet om aan te zien.











Geen opmerkingen: