donderdag 28 mei 2009

Wenteltrap


De ingewikkelde wenteltrap uit mijn vorige bericht heb ik nu in 3D gemaakt. Het was even puzzelen hoe zo'n ding in elkaar zit. Ik heb het zo efficiƫnt mogelijk gedaan: de beide trappen bij het gebouw zijn precies identiek. Waarschijnlijk moet zo'n trap altijd dezelfde kant op draaien. Ik zal er eens op letten bij andere gebouwen. Verder bestaat zo'n trap uit drie dezelfde trapdelen en verder is elke tree ook hetzelfde. Dat leent zich ervoor om het te doen met components. Eerst heb ik een tree gemaakt. Dat component weer gebruikt in een trapdeel door de treden steeds iets omhoog te schuiven en te draaien ten opzichte van de vorige. Drie van die trapdeel-componenten heb ik samen tot een nieuw component gemaakt: de trap zelf. En dat trap-component kon ik aan beide kanten van het gebouw gebruiken. Zo bleef het geheel nog heel acceptabel qua grootte in kB.

Nog twee overdenkingen: - Zou het over een paar jaar misschien zo zijn dat we zulk breed breedband hebben voor internet dat we spijt krijgen dat we de modellen voorheen niet wat meer Mb's hadden gegeven? - Wat gebeurt er met modellen die later afgebroken worden? Controleert iemand dat? Of blijven ze eeuwig in Google Earth staan? Er zal toch een tijd komen dat al mijn bouwsels niet meer in het echt bestaan...

Geen opmerkingen: